суботу, 19 березня 2016 р.

Розробка уроку "Подорож Скруджа у часі й просторі (за повістю Ч.Діккенса «Різдвяна пісня в прозі»)" (6 клас)

Тема уроку: Подорож Скруджа у часі й просторі (за повістю Ч.Діккенса «Різдвяна пісня в прозі»).
Мета: допомогти учням зрозуміти, які моральні цінності пропагує автор у творі; розвивати в учнів логічне мислення, зв’язне мовлення, творчі здібності; удосконалювати навички виразного читання, аналізу прозового твору; виховувати у школярів людяність, доброту, милосердя, вміння співчувати.
Очікувані результати: учні знають зміст повісті «Різдвяна пісня в прозі»; простежують духовне перетворення головного героя; знаходять у тексті необхідні цитати; висловлюють власне ставлення до прочитаного.
Обладнання: підручник; тексти повісті (у скорочені); мультимедійна презентація; уривок з мультфільму «Різдвяні історії».
Тип уроку: урок застосування знань, умінь, навичок.
Вид уроку: комбінований.

Хід уроку.
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
-          Вступне слово вчителя (на фоні Різдвяної мелодії).  У будь-якому віці люди вірять у різдвяні дива і свідомо чи підсвідомо очікують їх. Чарльз Діккенс теж вірив у магію Різдва. У своїй повісті «Різдвяна пісня в прозі» він написав, мабуть, найкращі слова про це дивовижне свято: «Це радісні дні – дні милосердя, доброти, всепрощення. Це єдині дні у всьому календарі, коли люди, немов за мовчазною згодою, вільно розкривають один одному серця і бачать у своїх ближніх таких же людей, як вони самі, що бредуть однією з ними дорогою до могили, а не якихось істот іншої породи, яким личить йти іншим шляхом».
Героям його оповідання Різдво принесло багато неочікуваних подарунків і змінило їхнє життя. Розглянемо, як це сталося, на прикладі повісті «Різдвяна пісня в прозі».
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
·         Робота в групах:
1) «Впізнай героя» (додаток 1) - з Різдвяного віночка діти витягують картки з описом  героїв твору (по 2 на кожну групу);
              2) -  група «Портретисти» - знайти портрет Скруджа на початку твору. Зачитати   його. З чим  можна асоціювати образ героя? Чому герой відкликається на будь-яке імя? Що цим підкреслюється?
                  -  група «Дизайнери» - знайти опис Скруджевого будинку. Зачитати його. Як інтер’єр характеризує героя? Доведіть, що Скрудж – скнара.
                
  -  група «Психологи» - охарактеризувати ставлення Скруджа до людей і людей до Скруджа.  Яке слово було для Скруджа  «найлиховіснішим»? (Це було слово «щедрість»).
ІV. Оголошення теми, мети уроку. 
  На сьогоднішньому уроці нас чекає незвичайна подорож. Мабуть, кожен хоч раз мріяв про машину часу, яка може здійснити найфантастичніші наші мрії. Герою «Різдвяної пісні у прозі» поталанило, йому довелося подорожувати у часі й просторі, та ще й не самому, а з духами.                                                                                                                                                                                                                                                     
V. Сприйняття нового матеріалу.
1) Аналіз першої подорожі:
-  У чому криється причина душевного холоду Скруджа? ( У дитинстві хлопчик був позбавлений батьківського тепла, піклування, родинного кола. Він був дуже самотнім, тому неначе справді охолов).
- Чи любив він кого-небудь? (Зрадив і кохану, і друзів.)
- Що завжди було найголовнішим для Скруджа? (Гроші)
- Чи принесли вони йому щастя? (Ні. «Один, як перст, на всьому білому світі», - такий сумний висновок його минулого.)
2) Аналіз другої подорожі:
- Які епізоди підтверджують, що Скрудж був жорстоким і байдужим?
- Чи здійснилась його мрія? (Так, він став багатим.)
- Чи став герой щасливим у теперішньому житті? (Ні. «Його багатство і людям не приносить добра, і його не втішає». Скрудж багатий, але самотній.)
3) Колективне складання схеми «Ланцюжок помилок Скруджа».
любов до грошей  - жадібність – скнара – байдужість до оточуючих – жорстокість у стосунках – зрада у коханні, друзів, родини – самотність.
4)Заповнити скриньку людських вад і скриньку людських чеснот (самостійно в групах)
5) Аналіз третьої подорожі:
- Як ви вважаєте, що сприяло переродженню Скруджа? (Страшне видовище власної смерті й відкриття того, що вона не викликала ні в кого співчуття.)
- Яким шляхом Скрудж ішов до переродження? (Потрясіння від побаченого підштовхнуло до прозріння й розбудило давно забуте відчуття каяття. А спокута гріхів веде до очищення)
VI. Закріплення вивченого матеріалу.
1) Обговорення схеми «Шлях Скруджа до щастя». (Очищення від зла, що панувало в душі Скруджа, відродило і серце героя. Скамяніле від душевного холоду, воно було здатне на вияв лише негативних рис (похмурість, жадібність, жорстокість). Під впливом різдвяної подорожі воно розтало і стало таким, як у нормальної людини, здатним на добро, милосердя, співчуття, щедрість, людяність. І тільки тепер Скрудж відчув себе щасливим. Ч.Діккенс доходить геніального висновку: «Не гроші роблять людину щасливою, а людяність». Митець вірив у духовне відродження людини і прагнув донести це до свідомості читачів.)
2) Згадайте добрі справи Скруджа (посилає велетенську індичку до родини Боба Кретчита, іде в гості до свого племінника, підвищує клеркові зарплатню, допомагає вилікувати Тіма, виділяє кошти на допомогу біднякам, славить і цінує Різдво, змінює своє ставлення до людей.)
3) Розшифруйте записку-криптограму: (додаток 2)
31, 16, 41, 11, 25, 12, 37, 15, 16, 31, 11,
15, 26, 32, 18, 31, 22, 28, 21, 31, 11, 35,
12, 32, 18, 16, 12, 27, 11, 14, 32, 35, 27,
32, 13, 16, 31, 31, 48, 25, 32, 14, 32, 27,
47, 12, 32, 13, 23, 27, 11, 35, 26, 11.
Відповідь: Нехай буде над кожним з нас Боже благословення, його любов і ласка.
Ключ

1
2
3
4
5
6
7
8
1
А
Б
В
Г
Д
Е
Є
Ж
2
З
И
І
Ї
Й
К
Л
М
3
Н
О
П
Р
С
Т
У
Ф
4
Х
Ц
Ч
Ш
Щ
Ь
Ю
Я

Заключне слово вчителя.
Переродження Скруджа відбувається під час Різдва – світлого періоду Добра і Радості. Добро завжди перемагає, незважаючи ні на які перепони. Тільки від людини залежить, чи йти дорогою добра, чи блукати в темряві безнадії. «Май душу, май серце і будеш людиною на всі часи» - писав Діккенс. Тож бажаю вам вчасно зробити свій вибір.
VII. Домашнє завдання:
-          дібрати матеріал про сімю Боба Кретчита;
-          додаткове: дібрати прислів’я та приказки, які співвідносяться зі змістом твору та характеризують головного героя.




Додаток 1
«Впізнай героя»
1. «Цей гість був дивна істота: він мав дитячу постать, однак був більше схожий на діда; але якийсь дивний простір одсовував його від очей і зменшував у дитину. Він тримав гілку вічнозеленої зимової рослини, а вбрання на ньому було прикрашене літніми гілками.. Однак найдивнішим було те, що з його тімені бив угору, осяваючи його постать, ясний струмінь чистого світла.» (Дух Минулого Різдва)
2. «Через холод у душі і вся постать його немов заморозилась: ніс загострився, щоки зморщилися, хода стала скутою, очі почервоніли, тонкі губи посиніли, а голос…скрипів». (Ебенізер Скрудж)
3. «… у вузьких штанях і високих чоботях з китицями, що ворушилися так само, як і кіска, поли від каптана і волосся на голові. Тіло було таке прозоре, що Скрудж, дивлячись на нього спереду, міг бачити два ґудзики на каптані ззаду.» (Тінь Марлея)
4. «Він був вбраний у просторий зелений балахон, чи то мантію, оторочену білим хутром. Це вбрання висіло на ньому так вільно, що відкритими лишалися широкі груди. На голові також не було жодного головного убору, крім вінка з гостролисту, на якому де-не-де виблискували крижинки. Вільні, відкриті були його привітне обличчя, іскрометні очі, долоня правиці, бадьорий голос, нескута постава, весь радісний вигляд.» (Дух Нинішнього Різдва)
5. «На ньому була довга шалька з торочками; старе вбрання було позашиване, щоб було святочне.» (Боб Кретчит)
6. «Схоже на чорний саван привидове одіяння закривало йому голову, обличчя, стан, лишаючи видимою тільки одну простерту вперед руку. Коли б не та рука, Привид злився б із ніччю, став би нерозрізнимий серед довколишньої темряви. Та постать висока, величава, її таємнича присутність сповнює всю душу якимсь похмурим жахом…» (Дух Прийдешнього Різдва)









Додаток 2
 Розшифруйте записку-криптограму:
31, 16, 41, 11, 25, 12, 37, 15, 16, 31, 11,
15, 26, 32, 18, 31, 22, 28, 21, 31, 11, 35,
12, 32, 18, 16, 12, 27, 11, 14, 32, 35, 27,
32, 13, 16, 31, 31, 48, 25, 32, 14, 32, 27,
47, 12, 32, 13, 23, 27, 11, 35, 26, 11.
Ключ

1
2
3
4
5
6
7
8
1
А
Б
В
Г
Д
Е
Є
Ж
2
З
И
І
Ї
Й
К
Л
М
3
Н
О
П
Р
С
Т
У
Ф
4
Х
Ц
Ч
Ш
Щ
Ь
Ю
Я






 Розшифруйте записку-криптограму:
31, 16, 41, 11, 25, 12, 37, 15, 16, 31, 11,
15, 26, 32, 18, 31, 22, 28, 21, 31, 11, 35,
12, 32, 18, 16, 12, 27, 11, 14, 32, 35, 27,
32, 13, 16, 31, 31, 48, 25, 32, 14, 32, 27,
47, 12, 32, 13, 23, 27, 11, 35, 26, 11.
Ключ

1
2
3
4
5
6
7
8
1
А
Б
В
Г
Д
Е
Є
Ж
2
З
И
І
Ї
Й
К
Л
М
3
Н
О
П
Р
С
Т
У
Ф
4
Х
Ц
Ч
Ш
Щ
Ь
Ю
Я






 Розшифруйте записку-криптограму:
31, 16, 41, 11, 25, 12, 37, 15, 16, 31, 11,
15, 26, 32, 18, 31, 22, 28, 21, 31, 11, 35,
12, 32, 18, 16, 12, 27, 11, 14, 32, 35, 27,
32, 13, 16, 31, 31, 48, 25, 32, 14, 32, 27,
47, 12, 32, 13, 23, 27, 11, 35, 26, 11.
Ключ

1
2
3
4
5
6
7
8
1
А
Б
В
Г
Д
Е
Є
Ж
2
З
И
І
Ї
Й
К
Л
М
3
Н
О
П
Р
С
Т
У
Ф
4
Х
Ц
Ч
Ш
Щ
Ь
Ю
Я






Лист оцінювання
Прізвище
Вид роботи
Оцінка









































Лист оцінювання
Прізвище
Вид роботи
Оцінка










































Лист оцінювання
Прізвище
Вид роботи
Оцінка











































Немає коментарів:

Дописати коментар