суботу, 19 березня 2016 р.

Розробка до уроку «Сильний людський характер в екстремальній ситуації (за оповіданням Джека Лондона «Жага до життя»)» (6 клас)

Тема: Сильний людський характер в екстремальній ситуації (за    оповіданням Дж.Лондона «Жага до життя»).
Мета: показати силу людського характеру, втілену в образі головного героя; розвивати зв’язне мовлення, творчу уяву; удосконалювати вміння робити висновки, порівняння, вести діалог; розвивати навички аналізу образів-персонажів; розкрити роль пейзажу в оповіданні; виховувати в учнів повагу до сили людського характеру, формувати гуманістичний погляд на життя.
Обладнання: текст оповідання Дж.Лондона «Жага до життя», комп’ютерна презентація за темою уроку, таблиці, опорні схеми, «пазли», літературознавчий словник.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і розвитку на їх основі вмінь і навичок.
Епіграфи:
«Наскільки людина перемагає страх, настільки вона людина.»
 (Томас Корнель, англ. письменник)
«Треба прагнути бути людиною, незважаючи
 на всю жорстокість навколишнього світу.» (О.Генрі)»
«Є воля до життя – є людина»
(О.Довженко)
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
ІІ. Оголошення теми, мети і завдань уроку.
-          Сьогодні нас чекає подорож до Північної Америки. Разом із героями оповідання Джека Лондона «Жага до життя» ми пройдемо дикими просторами Аляски. Зосередимо увагу на тому, як автор показав силу людського характеру в образі головного героя оповідання. А ще поміркуємо над такими питаннями, як людська гідність, життя і смерть, вірність у дружбі, гуманізм у стосунках між людьми.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
-            І для початку ви допоможете мені визначитись з епіграфами до нашого уроку.
(Вправа «Склади пазл»)
-          Проблемне питання: Як поводиться людина в екстремальних обставинах? В таких, коли життя починає згасати, сили покидають, свідомість втрачається… Що тоді робити? На що сподіватися? Як вижити? (діти дають відповіді)
-          Випереджаюче завдання. Запрошуємо до слова учня, який працював над питанням «Що називається екстремальною ситуацією та які почуття виникають у людей під час екстремальної ситуації?»
-          2 -
Учень-психолог. Екстремальна ситуація – це важкі, дуже складні, з ризиком для життя і здоровя людини обставини. Людину, яка потрапила в екстремальну ситуацію можуть охопити таки почуття: тривога, небезпека, страх, відчай, паніка, стрес, байдужість.
ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
1) Складання схеми «Які почуття переживає герой оповідання?»: змореність – холод - туга -  страх – голод – біль – ненависть – відчай – виснаженість – сміливість – бажання жити – спокій – терпіння – сила волі – жага до життя.
Про які риси характеру персонажа ми можемо зробити висновки? (сміливість, терпіння, упертість, життєлюбність).
2) Система образів оповідання.
Герой і Білл.
-          Чому Білл зрадив друга? (Було важко йти одному, допомога іншому – ще важче)
-          Як Білл поплатився за зраду? (Загинув)
-          Чому герой оповідання не взяв золото «друга»? (Не хотів скористатися смертю Білла)
-          У чому різниця між цими персонажами? (Один – Людина, інший – зрадник, людина, що не має високих моральних устоїв).
Герой і вовк.
-          Які почуття викликає у героя вовк? (Лише увагу до нього, страх вже зник, ненависті теж немає: і вовк, і людина – в однаковому становищі: голодні, хворі, самотні.)
-          Чому людина перемагає? (Людина, як і вовк, бореться за виживання і, завдяки силі волі й упертості, перемагає у цьому двобої.)
Герой і природа.
-          Що таке пейзаж?
-          Відшукайте в тексті описи картин природи, що співзвучні станові героя. Який колір переважає в пейзажах оповідання? Чому? А хто пам’ятає, чи зявилося сонце і коли зявилося? Висновок: Біла, сіра пустеля випробовує людину на міцність, але, немов переконавшись у силі ії духу, дарує їй сонячні дні та надію  на порятунок. Пейзаж виконує роль емоційного тла у творі, підкреслює настрій головного героя, допомагає краще зрозуміти внутрішній стан, почуття героя.
сірий колір – герою сумно, страшно; повна невідомість – ось що чекає героя;
сірий колір ще більше згустився – настрій став зовсім безрадісним, надії на порятунок немає;
зявилося сонце, зявилися кольори – значить, зявилася надія на порятунок.

- 3 -
3) Випереджаюче завдання. Учень-мистецтвознавець. Своєрідність природи Північної Америки відобразив на своїх полотнах відомий американський художник Рокуелл Кент. На його картинах відобразилася велич просторів землі. Художник подорожував Аляскою, а свої враження відобразив у картинах. Перевага холодних кольорів (різних відтінків синього, дивовижні поєднання синьо-зеленого та яскравість білого) чудово передають стриманість, величну суворість та чистоту цього краю, заселеного сильними й мужніми людьми.
4) Дослідження шляху героя оповідання Джека Лондона (випереджаюче завдання).
Виступ учнів-географів:
1 учень – Ми отримали завдання дослідити шлях героя оповідання Джека Лондона «Жага до життя». Ось що ми зясували:
-          ми знаємо з тексту, що герої поверталися з золотом;
-          знаємо, що найбільші родовища золота були знайдені у басейні річки Клондайк, що на півострові Аляска.

2 учень – Під час дослідження ми спиралися на текст оповідання. Там написано:
а) «Білл чекатиме на нього біля схованки, і вони вдвох попливуть по Діз на південь, до Великого Ведмежого озера, а потім через озеро до річки Маккензі. І далі й далі на південь – хай женеться за ними зима, хай вкриваються кригою потоки, хай дні стануть морозні – вони пливтимуть собі, поки дістануться до якоїсь факторії Компанії Гудзонової затоки, де ростуть високі й здорові дерева і де вдосталь усякого харчу.»
б) «Урешті, йому все стало ясно. Він ішов на північний схід, у протилежний бік від річки Діз, і потрапив у долину річки Копермайн. Ця широка й повільна ріка і є Копермайн. Іскристе море – Льодовитий океан, а корабель – китобійне судно, що запливло на схід, далеко на схід від гирла річки Маккензі. Воно стоїть на якорі в затоці Коронації. Він пригадав карту Компанії Гудзонової затоки, яку колись бачив, і все стало ясно й зрозуміло».
Ми виміряли приблизну відстань, помножили на масштаб карти, отримали десь 940 кілометрів.
5) Слово вчителя. Ми зясували та дізналися:
- що таке екстремальна ситуація і як може поводитися людина в такій ситуації;
- про природні умови, в яких знаходився герой;
- який шлях подолав герой.
А зараз спробуємо дати відповідь на питання: «Як йому вдалося це зробити? Завдяки чому герой зміг вижити та повернутися додому?»
- 4 –
6) Робота з текстом. Які випробування доводиться долати головному герою?
- боротьба зі страхом;
- боротьба з болем;
- боротьба з голодом.
Які якості допомагають нашому герою вижити? (розрахунок, терпіння, здоровий глузд, сила духу, волі, мужність тощо).
7) Робота з таблицею «Чи вдалося головному героєві залишитися людиною?»
У вас є таблиця. Вона складається з трьох стовпчиків. За допомогою стрілок вкажіть, який епізод свідчить про те, що героя можна назвати людиною, якій – ні.
ТАК
Чи вдалося головному героєві залишитися людиною?
НІ

«… але він все одно думав про їжу»;


«… він діє розсудливо – ловить пічкурів відерцем»;


«…він їв жадібно, живцем вкидав у рот малих куріпок»;


«Загадкова істота, що стояла перед вовком, ще може дряпатись і кусатись»;


«…вхопив кістку у зуби і давай висмоктувати рештки життя»;


«Муки голоду повертали розум до дійсності»;


«… він пригадав карту Гудзонової затоки»;


«…то була жива істота, в якій важко упізнати людину»;


«… проймався ненавистю до тих, хто сидів за столом»;


«Не смоктатиму Білових кісток…»;


«Він був спокійний і мислив ясно.»;


«З палуби вони помітили на березі якусь дивну істоту… То була й справді жива істота, в якій важко було впізнати людину…»


V. Закріплення вивченого на уроці.
- Назвіть імена головних героїв оповідання.
- Чому автор не схотів давати імя головному героєві?
- Чому герой викинув клунок з золотом, адже це було саме те, заради чого він вирушив на Аляску?
- Чому Білл не залишився з товаришем?
- Який момент оповідання здається найстрашнішим, кульмінаційним?
- Чому, коли герой вже був на китобойному судні «Бетфорд», він ховав сухарі?
- Завдяки чому героєві вдалося вижити?
- 5 –
VІ. Екстремальні ситуації в реальному житті.
Треба любити життя. Але пам’ятати, що іноді воно пропонує важкі, екстремальні ситуації. Саме тоді потрібно бути гідним людини та встояти. Нажаль, такі ситуації бувають не тільки в книжках, вони трапляються і в нашому повсякденному житті. Люди поводяться по-різному: хтось опускає руки, вважаючи, що життя закінчилося, а хтось знаходить сили і продовжує жити, вражаючи оточуючих своєю силою та бажанням жити. Саме про таких людей підготували інформацію учні класу.
VІІ. Підбиття підсумків уроку.
Англійський письменник та історик Томас Карлейль писав: «Наскільки людна перемагає страх, настільки вона є людиною», а відомий письменник О.Генрі стверджував: «Треба пригнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу.» Це довів нам і Джек Лондон. Ми можемо стверджувати, що варто прислухатися до їхніх порад.
Сьогодні ми переконалися ще раз у тому, що література – це, і справді, підручник життя, в якому зібраний досвід людства.
Але тільки читати хороші книжки, вболівати за героїв та радіти їхнім перемогам – замало для підготовки до реального життя, до подолання можливих екстремальних ситуацій. Необхідно загартовуватися фізично, мати багато різноманітних практичних навичок, ґрунтовні знання з різних галузей наук, і не лише тих, які вивчаються в школі. Треба виробляти в собі витривалість, обачність, силу волі, долаючи (хоча б по крапельці!) свої лінощі, неорганізованість. Перемагають, досягають успіхів у житті зазвичай ті, хто дуже любить це життя, намагається бачити його кращі сторони і зосереджуватися на них. То ж бажаю вам вирости сильними й здоровими і не зазнавати екстремальних ситуацій, а тільки читати про них у книжках.
VІІІ. Домашнє завдання.
Написати памятку «Як вижити в екстремальній ситуації?»







Комунальний заклад освіти
«Середня загальноосвітня школа №5»
Дніпропетровської міської ради




Відкритий урок
із зарубіжної літератури
«Сильний людський характер в екстремальній ситуації (за оповіданням Джека Лондона «Жага до життя»)» (6 клас)







Підготувала
вчитель зарубіжної літератури
Шилько І.В.



У вас є таблиця. Вона складається з трьох стовпчиків. За допомогою стрілок вкажіть, який епізод свідчить про те, що героя можна назвати людиною, якій – ні.
ТАК
Чи вдалося головному героєві залишитися людиною?
НІ

«… але він все одно думав про їжу»;


«… він діє розсудливо – ловить пічкурів відерцем»;


«…він їв жадібно, живцем вкидав у рот малих куріпок»;


«Загадкова істота, що стояла перед вовком, ще може дряпатись і кусатись»;


«…вхопив кістку у зуби і давай висмоктувати рештки життя»;


«Муки голоду повертали розум до дійсності»;


«… він пригадав карту Гудзонової затоки»;


«…то була жива істота, в якій важко упізнати людину»;


«… проймався ненавистю до тих, хто сидів за столом»;


«Не смоктатиму Білових кісток…»;


«Він був спокійний і мислив ясно.»;


«З палуби вони помітили на березі якусь дивну істоту… То була й сп
равді жива істота, в якій важко було впізнати людину…»




У вас є таблиця. Вона складається з трьох стовпчиків. За допомогою стрілок вкажіть, який епізод свідчить про те, що героя можна назвати людиною, якій – ні.
ТАК
Чи вдалося головному героєві залишитися людиною?
НІ

«… але він все одно думав про їжу»;


«… він діє розсудливо – ловить пічкурів відерцем»;


«…він їв жадібно, живцем вкидав у рот малих куріпок»;


«Загадкова істота, що стояла перед вовком, ще може дряпатись і кусатись»;


«…вхопив кістку у зуби і давай висмоктувати рештки життя»;


«Муки голоду повертали розум до дійсності»;


«… він пригадав карту Гудзонової затоки»;


«…то була жива істота, в якій важко упізнати людину»;


«… проймався ненавистю до тих, хто сидів за столом»;


«Не смоктатиму Білових кісток…»;


«Він був спокійний і мислив ясно.»;


«З палуби вони помітили на березі якусь дивну істоту… То була й справді жива істота, в якій важко було впізнати людину…»



Немає коментарів:

Дописати коментар